П редставете си реалност, в която вашият електрически автомобил може да зарежда батерията си по същия начин, както правят някои военни самолети: в движение. Точно това Франция току-що направи реалност за някои собственици на електромобили.
По протежение на 1,5-километров участък от магистрала A10, електромобилите могат да се зареждат, докато шофират, чрез безжична технология, вградена в пътя. И не просто какъвто и да е вид зареждане, а видът, който почти се равнява на най-новите V4 Superchargers на Tesla с 325 kW, напълно без кабели, докато се движи с пълна скорост на магистралата. Това е доста впечатляващо постижение.
Проектът се нарича „Зареждай, докато шофираш“ и се ръководи от VINCI Autoroutes, най-големият оператор на платени пътища във Франция, в партньорство с Electreon и други. Плановете са да бъдат изгладени около 9000 км електрически пътища до 2035 г. и това е първата публично достъпна стъпка към тази цел.
По време на първоначалните публични тестове, четири модифицирани електрически превозни средства, включително голям прицеп, ван, лек автомобил и автобус, успешно успяха да се заредят динамично, докато се движат с магистрална скорост.
Индуктивната система за зареждане прехвърля енергия от бобини, монтирани под асфалта, към приемници, монтирани под всяко превозно средство. Независими тестове, проведени от университета „Гюстав Айфел“, потвърдиха, че системата постоянно доставя над 200 kW средна мощност, с пикове над 300 kW.
„Това бележи ключов момент в глобалното развитие на безжичните пътища“, заяви главният изпълнителен директор на Electreon Орен Езер. „Нашата технология е единствената, способна да осигури високомощно и надеждно динамично зареждане. Тя не само отговаря, но и надхвърля всички цели, поставени от френското правителство.“
Престоят за зареждане остава един от най-големите проблеми в електрическия транспорт, особено за автопаркове на дълги разстояния. Система, която позволява непрекъснато зареждане в движение, би могла да елиминира напълно дългите спирания за зареждане с гориво.
Главният изпълнителен директор на VINCI Autoroutes, Никола Нотеберт, заяви, че технологията ще „намали емисиите парникови газове от сектора на товарните превози и логистиката“, който в момента представлява повече от 16% от общите емисии на Франция.
Къде другаде се случва това?
Electreon разработва подобни проекти в девет други страни, включително САЩ, Израел и няколко европейски страни. Към момента вече има електрически пътища в Мичиган и Юта в Щатите. В Тел Авив Electreon демонстрира високоскоростно безжично зареждане за градски автобуси. Изпитанието потвърди няколко ключови предимства: по-кратко време на престой за зареждане, увеличено време на работа и драстично намаляване на размера на батерията благодарение на зареждането по маршрута, от 400 kWh до само 42 kWh, намаление с близо 90%.
В Швеция Smartroad Gotland превръща 1,6-километров участък близо до Висбю в тестов път за безжично зареждане. Воден от Electreon, той ще зарежда електрически автобуси и камиони, докато се движат, за да се оцени жизнеспособността на електрифицираните магистрали. Ако тази технология се окаже успешна, оплакванията на мнозина относно времето за зареждане и инфраструктурата биха могли да бъдат значително намалени, ако не и напълно елиминирани.